PRAG; 13 APRIL

Hej igen, här kommer sista gänget med bilder från vår resa. Ber om ursäkt för att det har varit så himla himla många bilder i de senaste inläggen, haha. Nu är vi hur som helst framme vid onsdagen och den här dagen åkte vi en båttur på Moldaufloden för att se Prag från en annan sida.
Efter ungefär två timmar på båten med fin utsikt och lunch gick vi i land. Sedan promenerade vi längs med flodkanten i t-shirt och solbrillor.
Efter en stund kom vi fram till U Fleků som var ett mikrobryggeri, pub och restaurang. Jag dricker inte öl så tyvärr kan jag inte uttala mig om det men "öldrickarna" var mycket nöjda och det var mysig atmosfär där inne med dragspelsmusik.
På vägen tillbaka till hotellet kollade vi i affärer och stannade vid små stånd och köpte lite olika snacks som vi spanat in i några dagar. Vi köpte "trdelnik" som var som bulle med socker fast på spett, det var gott och höjde blodsockret när vi började bli trötta. Denna bild på Johanna får avsluta Pragresan. På kvällen samlades vi på vårt hotellrum och käkade baguetter ifrån subway och packade inför hemfärden. Allt har varit toppen, enda nackdelen var att det kanske inte fanns så mycket vegetariska alternativ, men vad gör det i det stora hela? Prag är helt fantastiskt vackert och mysigt, superbillig mat och dryck och det finns mycket fint att se. Jag kommer helt klart åka tillbaka dit någon gång. Tack alla för en jättebra långweekend!
Allmänt | | En kommentar |

PRAG; 12 APRIL

Nu kommer en drös med bilder ifrån tredje dagen. Efter frukosten tog vi spårvagnen över till andra sidan stan. Vi började sedan gå uppåt mot Pragborgen/slottet som består av ett palats, kyrkor, en katedral, kullerstensgator och gränder. Det ska också vara världens största slott.
Titta bara vilken utsikt!!! Vi hade sådan tur med vädret och Prag levererade verkligen vår.
Haha Johannas standardpose under resan. Snyggt!
Här ovan är slottet/palatset där Tjeckiens president arbetar och/eller bor.
Vi var inne i en del av St Vitus-katedralen, det var så vackert.
Hur härligt var det inte att kunna äta utomhus?! Väl värda mat och lite öl.
Vi fortsatte sedan vidare mot Petřínkullen för att gå upp i tornet och spana in Prag från högre höjd. De andra åt glass medan jag, mamma och Filip gick upp i tornet. Min höjdskräck kickade in och jag vågade inte gå högst upp, men det gjorde Filip och tog dessa fina bilder. Vi åkte sedan linbana ner till Malá Strana där körsbärsträden blommade fullt ut. Hade vi haft tid hade jag gärna hängt mer i den här delen av Prag.
Ett litet "glassbreak" innan vi började gå tillbaka mot hotellet, på bilden nedan är nationalteatern.
Kan säga att jag och Joahnna slängde oss på sängarna när vi kom tillbaka till hotellet. Vi lyxade också till det med varsin mojito innan vi gick ut med hela gänget och åt. Det blev såklart lite kortspel och biljard även denna kväll. Snipp snapp snut så var ytterligare en underbar dag i Prag slut.
Allmänt | | Kommentera |

PRAG; 11 APRIL

Vår första riktiga dag i staden var kommen. Vi gick mot Karlsbron med några stopp på vägen. Här framme och på bilderna nedan är vi vid Powder Tower och stadshuset som bara låg några minuter ifrån hotellet i Gamla stan.
Nästa kulturella anhalt var vid Gamla stadens torg.
Vi och några hundra personer till väntade på att klockan skulle slå 11:00 vid den Astronomiska klockan som också ligger vid Gamla stadens torg. Trodde att det skulle vara värsta grejen men när det blev hel timme var det några "figurer" som stack fram från två luckor. Aja då kunde vi checka av det från listan och kan säga att vi inte precis väntade på nästa timme, haha.
Första dagen var det grått väder och halvkyligt så då värmde vi oss på ett fik och unnade oss lite gott innan vi fortsatte vidare.
Framme vid Karlsbron.
Vid gick på Karlsbron över Moldaufloden till andra sidan av stan för att leta rätt på ett lunchställe. Allt var så sjukt billigt i Prag, vi klarade oss på tusen kronor per person för fyra dagar med mat två gånger om dagen och inräknat med vin/öl till samt lite aktiviteter. Superbilligt!
Efter lunchen gick vi tillbaka över floden fast då genom bron Manesuv most.
Vi gick sedan genom Judiska kvarteren, förbi en synagoga och den judiska kyrkogården, men vi gick inte in i själva byggnaden.
Efter promenad genom Prags shoppinggata var vi tillbaka på Gamla stadens torg. Jag (och ingen annan heller för den delen) shoppade inget i Prag, jag upplevde inte att det fanns så mycket, priserna på de "internationella märkena" var samma som hemma i Sverige och hittade inga kopior heller.
....Och till sist tillbaka på hotellet. Efter en hel dags promenerande vilade på rummet innan vi gick ut och åt middag. Efter maten hängde vi i hotellets bar och hade "7:an turnering" med A och B final, haha så seriösa kortspelare. Det var första dagen i Prag det, mer kommer mina vänner!