KINESISKA MUREN

På onsdagen åkte vi till Badaling och gjorde ett nytt försök med att komma upp på kinesiska muren. Det var en lång, svettig, trång och galen resa dit men när vi kom upp på muren och fick blicka ut över den otroliga utsikten insåg vi alla att det var helt klart värt det. Jag har i efterhand jämfört detta med vyn från Empire State Building och det är ett svårt val för de är så olika, men tror nästan att detta var ännu mer fantastiskt! Tänk att nu har vi varit på ett av världens sju underverk, två gånger till och med. Tänk vad som fanns bakom all dimma som vi inte såg på måndagen. Det jag kan säga är att det är verkligen ett åttiohundra mil långt underverk.

Detta blir också mitt sista inlägg om resan till och i Kina. På torsdagen shoppade vi hela dagen och på kvällen åkte vi ut till ett hotell nära flygplatsen. Läskigt hotell och det blev inte många timmars sömn den natten, för runt klockan fyra på morgonen åkte vi in tillflygplatsen, åt en god frukost och sedan flög vi i tio timmar, jag tror att jag sov ungefär åtta av dem. Efter ett byte i Schweiz landade vi på Kastrup klockan två svensk tid. Där fick jag krama om och pussa på Hampus, Filip och Michaela som mötte upp oss vid tåget i Malmö. På kvällen njötjag av familjens sällskap och åt så mycket tacos jag bara kunde. Till sist vill jag nu igen säga vilken fantastisk resa jag har fått vara med om och är så tacksam att jag fått lära känna nya underbara människor. När jag stod på stationen i Växjö så kändes fem veckor så långt fram, så kan inte förstå hur snabbt allt gick sedan. Nu är jag hemma igen. Tack till alla er som gjorde denna resan oförglömlg. Den är ett minne för livet.
Allmänt | | En kommentar |

HIMMELENS TEMPEL

Himmelens tempel.
På tisdagsförmiddagen åkte jag, Lottie, Frida och Elin till Himmelens tempel i spöregn. Templet började byggas i början av 1400-talet och i dåtidens Kina sågs kejsaren som himmelens son och på denna plats bad kejsaren mestadels för god skörd.
Efter vår lilla utflykt åkte vi in till stan och åt världens godaste lunch!!! Bra uppladdning inför shoppingen.
Det slutade regna, sprack upp och solen visade sig på en klarblå himmel.
Mitt i shoppingen tog vi en paus och blev lite ompysslade.
Efter många timmar shopping släpade vi med oss vår sopsäckar till bargatan som låg nära Yashou market, där åt vi gott och drack drinkar. På vägen hem gick vi in på en klubb med alla säckar och dansade loss i ungefär en kvart, haha som jag skrattade! Sedan åkte vi hem efter en mycket intensiv dag åkte vi hem och sov!!!
Allmänt | | Kommentera |

MINGGRAVARNA

På måndagen åkte vi med på en bussresa som stannde vid olika sevärdheter. Och ja, vi hade med oss en guide med flagga och allt, haha. Vi besökte minggravarna, en "jade"-affär, kinesiska muren, OS-parken och en "silkesaffär". Bilderna här över är ifrån vårt första stopp vid minggravarna. Vid bergen utanför Peking är 13 av de 16 kejsarna från mingdynastin begravda och vi besökte alltså en av dem.
Från "jade"-affären.
Det var dimmigt, blåsigt och regnigt när vi kom fram till den kinesiska muren. Bilden beskriver känslan då ganska bra.
Allt ris jag åt i Kina satt tydligen sina spår....
Ett vakttorn.
Själva besöket på muren var inte riktigt som vi hade tänkt oss. Man såg endast cirka 30-50 meter framför sig på grund av all dimma.
Utanför silkesaffären som vi aldrig gick in i, utan tog istället varsin kaffe/choklad och gick mot OS-parken.
Beijing Olympic park, som byggdes inför OS i Peking som var sommaren år 2008.
Utanför den Nationella simstadion, även kallad vattenkuben.
Sandra x2 framför Fågelboet som är Pekings nationalstadion.
Vi bad några fota oss när vi ställde upp oss alla sex och bildade tillsammans ordet "KINA". I det ögonblicket kunde jag inte riktigt förstå att det bara var några fåtal dagar kvar på vår underbara resa. Då var det svårt att ta in att vi nästan hade varit borta i dessa 5 veckor. Efter att vi hade gått runt i OS-parken tog vi en taxi till Silk market för att shoppa i någon timma. Vi avslutade kvällen med tacos på en restaurang inne på köpcentret. Alltså lyckan när vi kom till Peking och fick äta tacos, pasta och mycket annan mat som påminde om maten hemma. Matälskare som jag är har jag lovat mig själv att aldrig mer underskatta maten i Sverige.