FÖRSTA DAGEN

Den här morgonen sov vi lääänge, så skönt att få sova ut efter omställningen med tiden, ligger ju sex timmar framför Sverige. Hai Fang visade oss runt på campus här i Fuzhou idag. Detta är inne på supermarket.
Söta Lottie!
Här bor de kinesiska studenterna, om jag förstod det rätt lever det åtta tusen här på campus.
Sen lunch på skolan, där alla plockar mat från de stora tallrikarna i mitten. Testade i alla fall att äta tofu, ris, grönsaker och ett renande te. Hade också första lektionen i att äta med pinnar, det var inte lätt!
Så vackert med dessa berg runt omkring staden.
Delen av skolan där studenterna går på föreläsningar.
Detta trädet är ett kännetecken för Fuzhou.
Idrottshall.
Efter rundvandringen hade vi lite mer koll på campus. MEN så varmt det är här alltså, tur jag packade ner mössa...
När vi kom tillbaka till lägenheten körde vi igång med storstädning.
Efter städningen hade vi en liten middagsbjudning i mitt och Elins rum. Nudlarna serverades på ett nattduksbord , fortfarande vid det lärande stadiet med att äta med pinnar. Just nu sover dem andra, klockan är halv fem på morgonen. Hoppas snart på att kunna ställa dygnet till rätta. God natt från mig!
Allmänt | | Kommentera |

RESAN TILL KINA

I tisdags eftermiddag lämnade hela familjen och Hampus av mig på stationen i Växjö. Där mötte jag upp Lottie och Frida, Elin gick sedan på i Hässleholm. Mycket känslor och tårar när jag sa hejdå för att inte få träffa någon hemma på 5 veckor.
Michaela lånade ut sin fina lägenhet i Malmö, på kvällen åt vi på Friday's vid Lilla Torg.
Vi gick upp runt klockan fem på morgonen och tog tåget över till Köpenhamn och Kastrup.
På flygplatsen!
Första flygturen mellan Köpenhamn och Zürich tog två timmar.
Framme i Zürich!
Hela gänget påväg från Schweiz mot Peking.
Tummen ner för trötthet och lång flygtur.
Men jag insåg snabbt att det var värt den långa resan när vi landade i Peking vid soluppgången.
Framme i Peking efter tio timmar med det andra flyget.
Dåligt vegetariskt utbud, tre potatosticks till middag. "Tur jag inte är en storätare"...
Lyckan när vi hittade vatten och Pringles. Väntade på flygplatsen i Peking i sex timmar innan vi flög vidare till slutmålet Fuzhou.
Framme i Fuzhou. Den här staden ses som en mellanstor stad med "bara" sex miljoner invånare.
De två kinesiska studenter Hai Fang och Ying mötte oss på flygplatsen. Vi åkte buss till downtown och tog därifrån taxi till universitetet.
Efter trettio timmar på resande fot och två taxikrockar för Lottie och Frida (de mår bra) var vi äntligen framme i lägenheten! En smärre chock när vi insåg att toaletten var ett hål i golvet, aja bara att ta seden dit man kommer. Sov som en stock inatt kan jag säga efter den långa färden hit, men tänk NU ÄR VI I KINA!
Allmänt | | En kommentar |

SMULTRONSTÄLLET

Idag åkte jag och Michaela på en liten roadtrip, så roligt för även att vi inte ska så långt blir vi alltid så förväntansfulla haha. Vår första destination var i alla fall Smultrostället i Söderköping. Vilka glassar alltså och vilken mysig liten stad. Med alla dessa gamla, små och söta hus. Sedan styrde vi bilen vidare mot Linköping för lite shopping. Ikväll ska jag och Hampus till Vimmerby för att umgås med Micha och Henke. Vi ska spela sällskapsspel, dricka vin och äta ost och kex.